FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2007

Äktenskap

Hej! Jag har för avsikt att ingå ett samboförhållande. Tidigare äktenskap (sedan 5 år tillbaka) är upplöst vilket också gäller för min sambo. Vi har vardera 4 barn. Jag har den högsta inkomsten och de flesta tillgångarna in i boet. Sambo eller giftermål? Det är det som är frågan. Missförstå mig inte nu, men jag vill ju inte att hennes barn ska "snuva" mina ungar på något sätt. Kloka råd mottages tacksamt. Hälsningar /Per

Lawline svarar

Hej! Reglerna om bodelning skiljer sig åt vad gäller ett äktenskaps upplösning och vad gäller ett samboförhållandes upplösning. Äktenskap: Huvudregeln vad gäller äktenskap är att all egendom som båda parter medför in i förhållandet eller sedan anskaffar är giftorättsgods. Undantagen från denna huvudregel räknas upp i Äktenskapsbalken 7:2, http://www.lagen.nu/1987:230 ett exempel är egendom som genom äktenskapsförord är enskild. Ni kan alltså välja att upprätta ett äktenskapsförord som säger att all den egendom som ni äger ska vara enskild sådan och på så vis undvika att denna ingår i en eventuell framtida bodelning. Om Ni skulle avlida gäller dock att den efterlevande maken har rätt till egendom som tillsammans med vad denne fått ut från bodelningen (det vill säga hennes enskilda egendom i detta fall) utgör fyra gånger basbeloppet (ca 160 000 kr). Om det hon fått ut genom bodelningen inte motsvarar detta belopp har hon rätt att få ut egendom motsvarande resterande belopp från dina arvingar, det vill säga dina särkullbarn, detta enligt Ärvdabalken 3:1 andra stycket http://www.lagen.nu/1958:637 . Hon ärver dock endast med fri förfoganderätt och kan inte genom testamente förfoga över egendomen. Dina arvingar får ut sitt arv efter dig då den efterlevande maken avlider, de har en så kallad efterarvsrätt. Samboförhållande: Här är det så kallad samboegendom som ingår i en eventuell bodelning. Samboegendomen utgörs av bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. Det första kriteriet är alltså att egendomen är anskaffad för gemensamt bruk, 3§ Sambolagen http://www.lagen.nu/2003:376 . I samma lags 5, 6 och 7§§ framgår vad som utgör sambors gemensamma hem och bohag. Sambolagen är emellertid dispositiv och man kan avtala om vad som ska ingår i en framtida bodelning, 9§ Sambolagen. Även här gäller vid dödsfall att den efterlevande sambon har rätt att få ut ett minimibelopp. Vid samboförhållanden utgör detta minimibelopp dock endast, tillsammans med vad sambon fått ut från en bodelning, två gånger basbeloppet, se 18§ Sambolagen. Som Ni ser kan ett äktenskaps upplösning ge större ”biverkningar” än ett samboförhållandes upplösning. Jag vill inte råda Er hur Ni bör göra i Ert fall men jag hoppas att mitt svar kan ge Er ledning. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare