FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2007

Möjligt göra bröstarvinge arvslös?

Kan en förälder göra bröstarvinge arvslös? Ex genom testamente eller äktenskapsförord. Behöver dito kommuniceras?

Lawline svarar

Hej, Man kan alltid genom testamente göra en bröstarvinge arvslös. Bröstarvingen har dock rätt att, om denne vill, påkalla jämkning av testamentet. Detta leder till att bröstarvingen får del av sin legalt minsta möjliga del, laglotten. Kontentan blir alltså att om bröstarvingen inte ingriper mot testamentet så bli denne arvslös medan laglotten erhålls om jämkning påkallas. Se ärvdabalken 7:1 samt 7:3 som du hittar http://www.lagen.nu/1958:637. Med Vänlig Hälsning
Rasmus FahlénRådgivare