FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/04/2007

Ska lön utbetald efter skilsmässa ingå i bodelning

Vid tidpunkten för skilsmässa och bodelning hade jag en styrelsepost som arvoderades med en årlig summa. Denna betalades ut fyra månader efter bodelningen, ska fd maken ha del av denna?

Lawline svarar

Hej. I en bodelning vid skilsmässa skall makarnas så kallade giftorättsgods ingå, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 10:1, http://www.lagen.nu/1987:230 . Giftorättsgods är alla tillgångar och skulder som makarna har om inte annat avtalats genom äktenskapsförord eller följer av villkor i gåvor eller arv. Inkomster är även giftorättsgods. Vilken egendom som skall ingå i bodelningen avgörs med utgångspunkt i den så kallade kritiska tidpunkten. Vid bodelning i anledning av äktenskapsskillnad är denna kritiska tidpunkt den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, se ÄktB 9:2., alltså dagen då ansökan inkom till rätten. All inkomst som intjänats innan den kritiska tidpunkten skall ingå i bodelningen oberoende av när inkomsten betalas ut. Din f.d. make har alltså rätt till del av pengarna. Med vänlig hälsning,
Martin ÅgrenRådgivare