FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/04/2007

Hur kan jag skydda min lägenhet mot framtida sambo?

Om jag köper en insatslägenhet och vill att den skall vara enskild egendom samt lånar hela köpeskillingen utav mina föräldrar. Hur formulerar jag detta i ett avtal ? Jag har ju inte fått lägenhheten som gåva eller ärvt den. Jag är inte sambo nu men blir kanske framöver och sedan tar plötsligt förhållandet slut. I dtta läge vill jag skydda mitt boende.

Lawline svarar

Hej, Du kan inte skriva något sådant avtal eller förbehåll för tillfället. Om någon sedan flyttar in hos dig, dvs ni blir sambos skall lägenheten normalt sett inte ingå i en eventuell senare bodelning. Detta då endast samboegendom skall ingå i bodelningen och lägenheten är endast samboegendom om den är införskaffad för gemensamt bruk, 3 § Sambolagen. Om du ändå vill vara på den säkra sidan kan du med din eventuella sambo skriva ett samboavtal där ni skriver att lägenheten inte skall ingå i en eventuell bodelning, 9 § Sambolagen (http://lagen.nu/2003:376 ). (Ett sådant avtal skall vara skriftligt.) Vid ett giftermål kommer lägenheten att bli så kallat giftorättsgods som skall ingå i en eventuell bodelning, du kan då skydda egendomen genom du och din framtida make/maka skriver ett äktenskapsförord om att lägenheten skall vara din enskilda egendom, 7, 9 och 10 kap. Äktenskapsbalken (http://lagen.nu/1987:230 ). (Observera de formkrav och registreringskrav som gäller för äktenskapsförord enligt 7 kap 3 § Äktenskapsbalken.) Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare