FrågaAVTALSRÄTTGåva27/02/2007

Giltighet av gåva

Min man avsåg att ge bl a vår fastighet till mig i gåva och att vi därefter skulle teckna ett äktenskapsförord inom äktenskapet. Tyvärr så hann inte dessa dokument att färdigställas utan det finns endast "kladdpapper" om detta, dvs vilken gåva han avsåg samt att äktenskapsförord skulle tecknas + att han till ett antal personer även uttryckt sin vilja. Finns det någon form av juridisk status i detta om särkullebarnet kräver att få ut sin laglott, dvs i strid med sin fars vilja.

Lawline svarar

Vad gäller gåva av fast egendom så gäller samma formkrav som vid försäljning, dvs skriftligt och undertecknat med en överlåtelseförklaring och uppgift om köpeskilling. Dessa formkrav verkar ju inte vara uppfyllda. Sedan antyder du att det var något annat han också ville ge till dig. När det gäller lösören så är du som maka skyddad gentemot särkullbarnet bara om gåvan registrerats hos tingsrätten eller om det varit en personlig present, t ex julklapp eller födelsedagspresent, som inte stod i missförhållande till givarens ekonomiska villkor och gåvan fullbordats (kommit i din besittning). Inte heller något av det här verkar vara fallet här. Jag tror tyvärr att det kan vara svårt att göra dessa gåvor gällande.

Med vänliga hälsningar,

Raoul MehtaRådgivare