FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/02/2007

Äktenskapsförords inverkan på makes arvsrätt

Min man och jag har äktenskapsförord. Påverkar det min arvsrätt vid min mans eventuella bortgång?

Lawline svarar

Hej! Ett vanligt äktenskapsförord där endast föreskrivs om enskild egendom och giftorättsgods kan inte påverka din arvsrätt, utan för att den ska påverkas krävs någon form av uttalande om vad som ska ske med egendomen efter att någon av er har avlidit. Ett äktenskapsförord, 7:3 ÄktB, innehåller vanligen en överenskommelse där makarna bestämmer att viss egendom ska vara enskild. I första hand skyddar det vid skilsmässa. Om all din mans egendom är enskild och all din egendom är giftorättsgods och din man avlider så ingår i kvarlåtenskapen hans enskilda egendom och hälften av din egendom. Han eller hans dödsbo får hälften genom bodelning. Är all din egendom enskild och all din mans egendom enskild så behövs ingen bodelning,9:1 ÄktB. Var och en anses då behålla sin egendom. Hans ingår i dödsboet och din egendom är din utan att dödsboet kan göra anspråk på det. Kvarlåtenskapen ärvs sedan av din mans arvingar. Då du som efterlevande make har arvsrätt före gemensamma barn ärver du allt, 3:1 ÄB. Om det är din egendom som är enskild så kommer den inte att ingå i en eventuell bodelning när din man avlider. Det som kan påverka din arvsrätt är om din man testamenterat sin egendom till annan eller om din man har barn med någon annan än dig. Ett särkullbarn har nämligen rätt att få ut sitt arv omedelbart, 3:1 ÄB. Det finns en skyddsregel som går ut på att du alltid har rätt att behålla 4 basbelopp, 3:1 ÄB. Denna kan du utnyttja om det mesta av er tillgångar är din mans enskilda egendom, vid testamente till förmån för annan eller om det finns särkullbarn. I de 4 basbeloppen räknas din eventuella egendom. Du kan också begära att var och en ska behålla sitt giftorättsgods, det kan vara bra om din mans egendom är enskild men din utgörs av giftorättsgods. Vid bodelning så kan du alltså tillräkna dig all din egendom (ditt giftorättsgods) istället för att dela med hälften, 12:2 ÄktB. Detta måste du då begära. Lagtext ÄktB hittar du: http://www.lagen.nu/1987:230 Lagtext ÄB hittar du: http://www.lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Rådgivare