FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/02/2007

Uppgifter ur belastningsregister

Hej! Jag vill veta vad som står om mig i myndiheternas register, hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Jag förmodar att Du syftar på uppgifter i polisens belastningsregister. Enligt 9 § i lagen (1998:620) om belastningsregister stadgas att en enskild har rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter ur registret om sig själv. Sådana uppgifter ska, enligt samma paragraf, lämnas på begäran utan avgift en gång per kalenderår. En begäran om uppgift ur registret ska vara skriftlig och undertecknad av Dig som sökande. Jag föreslår att Du vänder Dig till polismyndigheten för vidare information om vart Du ska sända Din begäran. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare