FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/01/2007

Kvarsittanderätt till bostad

hej jag har gift mig med en kvinna på utomland 2004-01 det tog 2 år innan hon kom till sverige .2006-03 efter dryggt 2 månader såg jag att hon har stor sätt ändrart och tillsammans med henne ansökt vi till tingrätten att äktenskapskillnad och vi fick 6 månader betänke tid grund av hon hade 2 barn från före detta man(hon som är vårdnad havare till både barnen)2006-12-19 tingrätten dömde att vi skilde min fråga är jag bor med min före detta fru som sambo och min son som är 19 år gammal hon som jag skillde gick till socialbyrån att de sa till henne de ska ta min hyreslägenhet från mig och ge till henne hon bor i hennes släktningar nu och hennes tillstånd går ut 2007-02 jag undrar att kan de värkligen göra så m.v.h tack för hand

Lawline svarar

Hej! Så som jag uppfattar din fråga bor du nu med din sambo och din 19 åriga son. Din före detta fru, som du tidigare bott med i samma lägenhet, har nu fått tillstånd från socialnämnden att ta över din lägenhet. Du undrar hur det kan gå till på det viset. När man gifter sig blir all egendom som inte genom äktenskapsförord eller testamente är enskild egendom gemensamt giftorättsgods. Efter en skilsmässa skall bodelning upprättas och ingående däri är giftorättsgods. En hyresrätt blir om ingenting annat är föreskrivet giftorättsgods (7:4 p. 3 ÄktB http://www.lagen.nu/1987:230). När man i tingsrätten reder ut vem av makarna som skall ha rätt till bostaden ser man till vem som har störst behov av den. I praxis har det haft stor betydelse vem av makarna som har barn boende hos sig. Man gör även en skälighetsbedömning. (11:8 ÄktB http://www.lagen.nu/1987:230). Om det är så att din fru har vårdnaden om små barn kan detta tala till hennes fördel och det är möjligt att din före detta fru korrekt kan ha tilldelats rätten till din bostad. Jag känner att det behövs mer information för att helt riktigt kunna svara på din fråga. Jag vet inte om det är så att ni har gjort en bodelning och din fru därigenom har fått kvarsittanderätt av tingsrätten eller en bodelning är pågående och din fru har fått ett interimistiskt, tillfälligt, beslut om detta (i enlighet med 18:2 Äkt B http://www.lagen.nu/1987:230). Om det är så att ni inte har ansökt om bodelning via tingsrätten är mitt bästa tips att göra detta på närmaste tingsrätt snarast möjligt. Det är tingsrätten och inte socialnämnden som har rätt att fatta interimistiska beslut och avgöra vem av er som har rätt till bostaden. Hoppas att mitt svar är till någon hjälp! Med vänliga hälsningar och lycka till!
Lisa SwansonRådgivare