FrågaPROCESSRÄTTDomstol28/04/2013

Överklagan

Hur lång tid tar det vanligen innan hovrätten börjar behandla frågan om prövningstillstånd gällande tvistemål. Kan hovrätten säga nej enbart grundat på tingsrättsdom och överklagande? Kan man få anstånd för att utforma överklagandet? (I detta fall - komersiell lokal som hyresvärden sagt upp för ett år sedan. P g a obetald hyra. Hyran inte betald sedan dess heller)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väntetiderna till de olika hovrätterna varierar b.la. beroende på geografiskt läge och ärendenas komplexitet. Det är därför svårt att ge ett exakt svar på din första fråga. Viss ledning kan dock hämtas ur domstolarnas verksamhetsmål vilket är att huvuddelen (75%) av tvistemålen skall ha avgjorts i hovrätt inom 7 månader efter de blivit avgjorda hos tingsrätten. Denna målsättning lyckades hovrätterna uppfylla år 2012.

Prövningstillstånd ska enligt 49 kap. 14 § rättegångsbalken meddelas

  1. om det finns anledning att betvivla att tingsrätten dömt rätt (ändringsdispens),
  2. om det saknas tillräckligt underlag för att bedöma om tingsrättens dom är korrekt (granskningsdispens),
  3. om det är av vikt att ärendet prövas för att ge ledning till andra domstolars rättstillämpning (prejudikatdispens) eller
  4. om det annars finns synnerliga skäl att pröva ärendet (extraordinär dispens).
För att bedöma dessa frågor tar hovrätten, i den utsträckning det är nödvändigt, del av tingsrättens dom, den bevisning som förekommit i tingsrätten samt de grunder, yrkanden och (nya) bevis som åberopas i överklagan. Om hovrätten inte tar hänsyn till tillräckligt med underlag innan den beslutar om prövningstillstånd kan detta utgöra grund för att överklaga till HD samt leda till kritik från JO.Om underlaget från tingsrätten är för litet för att bedöma tillståndsfrågan ska domstolen ge s.k. granskningsdispens.
Klaganden kan, i sin överklagan, begära anstånd för att komplettera sin överklagan. Anstånd kan t.ex. lämnas för att klaganden skall utveckla grunderna för sitt överklagande, ange skälen för prövningstillstånd eller inkomma med ny bevisning. Klaganden bör dock ange skäl till varför anstånd skall lämnas. Själva överklagan måste dock alltid komma in i rätt tid.

Rättegångsbalken finns https://lagen.nu/1942:740

Lawline RådgivareRådgivare