FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/04/2013

Behörig domstol vid äktenskapsskillnad och vårdnadstvist

Hej! Jag önskar ta ut äktenskapsskillnad från min make som är tysk medborgare. Vi bor tillsammans i Österrike och har en gemensam son som fyllt 16 år. Vi har gemensam vårdnad om vår son, men nu vägrar min make skriva under ansökan om äktenskapsskillnad (blankett från domstolen.se på engelska) om vi inte ändrar till att jag ska ha ensam ensam vårdnad. Min make vill inte längre ha gemensam vårdnad och därmed ansvar för vår son i fall av en skilsmässa. Kan man öht själv som förälder välja bort sin vårdnad och ansvar? Vi låter sonen själv välja hos vem han vill bo. Själv anser jag att det är det bästa för vår son med gemensam vårdnad. Oberoende hos vem sonen väljer att bo hos så anser jag att det är viktigt med gemensam vårdnad. Kan jag själv skriva under ansökan och under noteringar förklara varför maken inte skriver under? Hur brukar tingsrätten döma i liknande fall? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller ”äktenskap över gränserna” i EU finns en särskild EU-förordning som reglerar vilket lands domstol som får ta upp frågan om äktenskapsskillnad och vårdnad. Även inom Europa ser nämligen de olika ländernas lagar om äktenskapsskillnad och vårdnad ganska olika ut, så det är svårt att utifrån svensk rätt svara på din fråga.

I ert fall är Österrikes domstol behörig att pröva frågan om äktenskapsskillnad eftersom ni båda har hemvist där. Tysklands domstol är också behörig, eftersom det är där din make är medborgare. När det är du som ansöker om skilsmässa finns det ingen rätt för svensk domstol att pröva frågan, det avgörande är nämligen i huvudsak svarandens – alltså din makes – hemvist/medborgarskap och inte ditt.

För frågan om vårdnaden över er son är det också Österrikes domstol som är behörig eftersom han har hemvist där, alternativt Tysklands om det är där du väcker talan om äktenskapsskillnad och din make går med på att även pröva målet om vårdnad där.

Bara för att ett visst lands domstol prövar en fråga är det dock inte säkert att det är detta lands lag som kommer att tillämpas. Det är istället upp till domstolslandets regler för internationell privat- och processrätt (i Sverige kallat IP-rätt) vilket lands lag som ska tillämpas. Jag vet inte exakt vad som gäller enligt österrikisk rätt, men även i detta fall brukar det vara hemvist som är avgörande vilket talar för att det även är österrikisk lag som kommer att vara avgörande för dina frågor. Mitt råd till dig är därför att vända dig till en familjerättslig byrå i Österrike, gärna en med erfarenhet av mål med internationella inslag, och höra med dem vad som gäller i Österrike för äktenskapsskillnad och vårdnad.

Jag hoppas att mitt svar har kunnat vara till någon hjälp, annars får du gärna höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare