FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/03/2013

Behörig domstol i konsumenttvister

Hej ! Vid konsumttvister mellan konsument och närinsidkare kan ju en konsument lämna stämningsansökan till domstol i sin hemvistort om exempelvis butiken ligger i en annan ort, istället för domstolen där svaranden, butiken, har sitt säte. Men min fråga är VILKA lagrum som hänvisar till detta ? Samt om svaranden vill att domstolen i sin hemvistort tar hand målet, vilket lagrum kan man läsa detta i ? MVH

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att den domstol där svarande (den som blir stämd) har sin hemvist är behörig att pröva tvisten och att stämningsansökan således ska lämnas in hos denna domstol. Om det gäller en juridisk person, har svarande hemvist på den ort där styrelsen har sitt säte (10 kap 1§ RB).

Precis som du säger så finns det ett undantag för konsumenttvister mellan konsument och näringsidkare där värdet av vad som yrkas inte överstiger 22 250 kr (se 10 kap 8a§ RB som hänvisar till 1 kap 3d§ RB som i sin tur hänvisar till prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken, som 2013 är 44 500 kr).

Vid en sådan konsumenttvist får talan mot näringsidkaren väckas där konsumenten har sin hemvist - alltså ska stämningsansökan lämnas in och rättegången äga rum vid tingsrätten i den ort där konsumenten är stadigvarande bosatt.

Om beloppet för konsumenttvisten överstiger 22 250 kr, finns det en möjlighet för konsumenten att stämma svarande i den ort där driftstället finns (10 kap 5§ RB). Exempelvis om jag köpt en TV hos SIBA i Helsingborg, så kan jag, trots att styrelsen kanske har sitt säte i Stockholm, välja att stämma dem vid Helsingborgs tingsrätt, då deras driftställe faller inom denna tingsrätts jurisdiktion.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Lycka till!

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare