FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/12/2012

Egendom inom äktenskap och makes ansvar för skulder

Vi är gifta och min make har eget företag. Är företaget giftorättsgods om inget annat skrivits och svarar jag för eventuella skulder i företaget vid ett dödsfall? Kan vi skriva ett äktenskapsförord att företaget skall vara makens enskilda egendom? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För makars egendom gäller att den är giftorättsgods om den inte är enskild, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Egendom som är enskild stadgas i 7 kap. 2 § ÄktB. Egendom kan bland annat vara enskild till följd av ett äktenskapsförord, att den givits i gåva av annan än den andra maken med villkor om att den ska utgöra enskild egendom, att make har erhållit egendomen genom testamente med villkor att den ska vara enskild eller genom arv och som enligt testamente ska vara enskild egendom. Har inget annat angivits enligt 7 kap. 2 § ÄktB är företaget i ert fall giftorättsgods. Vad det gäller skulder som företaget eventuellt skulle kunna ådra sig gäller som grundregel att make under äktenskapet råder över sin egendom och svarar för sina skulder, 1 kap. 3 § ÄktB. När make avlider skapas ett dödsbo som förvaltar dennes kvarlåtenskap och således står för skulderna, den efterlevande maken blir inte heller här personligt betalningsansvarig. Ett äktenskapsförord kan författas mellan makar enligt 7 kap. 3 § ÄktB. Där kan de själva bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara enskild egendom och således tillfalla den maken vid en äktenskapsskillnad. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt ska det upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. Ett äktenskapsförord måste även sändas in till Skatteverket för registrering. I ert fall är äktenskapsförord ett bra sätt att föra över egendomen till en av makarna men att tänka på är att egendomen inte enbart blir enskild vid dödsfall utan även vid en eventuell skilsmässa med anledning av annan orsak. Länk till äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230 Länk till ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare