FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/11/2006

Innebörden av äktenskapsförord

Vårt förra hus var skrivet på mig, likaså det nya huset som vi har byggt, samt våra bilar och vår båt. Nu säger min man att vi har äktenskapsförord. Jag förstår inte riktigt vad det innebär. Nu står ju allt i mitt namn, men om vi skiljs åt delas väl egendomen upp mellan oss?

Lawline svarar

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan makar som reglerar huruvida makarnas egendom skall vara enskild eller utgöra giftorättsgods. Denna reglering får betydelse för vad varje make får behålla av sin egendom om äktenskapet skulle upplösas genom äktenskapsskillnad. Enskild egendom behåller man alltid själv medan giftorättsgodset skall delas lika. Om det inte finns något äktenskapsförord räknas alla tillgångar som giftorättsgods och delas alltså vid äktenskapsskillnad lika mellan makarna, oavsett vem som har betalat för vad osv. (Undantag gäller för arv och gåvor som villkorats av att egendomen skall vara mottagarnes enskilda.) Av äktenskapsförordet brukar alltså framgå att var och en ska behålla sin enskilda egendom. Svaret på din fråga beror alltså på vad som står i äktenskapsförordet, men i regel fungerar det så att om äktenskapsord finns innebär det att den som står som ägare för viss egendom, får behålla den själv. Det framgår inte riktigt av frågan om ni redan har eller planerar att upprätta ett äktenskapsförord. Eftersom du som avtalspart måste ha skrivit under det verkar det egendomligt om du, utifrån informationen i din fråga, inte visste om att ni redan hade ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord skall vara skriftligt och måste för att bli giltigt inges till tingsrätten för registrering. Tingsrätten sänder det sedan vidare till äktenskapsregistret som gäller för hela landet. Äktenskapsförordet blir gällande från och med den dag då det givits in till tingsrätten. Relevant lagtext hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 .
Sara EdströmRådgivare