FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/10/2012

Register vid frikännande dom

Hej! Om man blivit friad från ringa narkotika brott därför man varit oskyldig, kommer detta ändå finnas i något register? Påverkar detta något om man skulle vilja söka in till Polishögskolan?

Lawline svarar

Hej! Att du varit misstänkt för ringa narkotikabrott kommer inte finnas kvar i något register men däremot kommer den friande domen finnas kvar om målet togs upp i domstol. Domen är en offentlig handling där det kommer framgå att du inte blev dömd för brottet. Det ska inte påverka dig om du vill söka in till polishögskolan. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare