FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/09/2012

Betydelsen av ägarregister hund

Hej, Jag har en fråga vad det gäller när hunden är såld vidare och jag står kvar som ägare på jordbruksverket. Lång historia kort. jag ägde en hund enligt avtal som vi inte kunde ha kvar pga separationsångest. Vi var tvungna att lämna hunden hos uppfödaren. Där skrev vi INTE på några avtal för något. Däremot hade vi ett muntligt avtal att han skulle få omplaceras i ett nytt hem. Efter en månad blir han omplacerad hos nya ägarna. De skrev på papper och ägar uppgifterna ändrades i skk's hunddatabas. Däremot har ägaruppgifterna inte ändrats i jordbruksverkets ägarregister. Nu är hunden såld ytterligare en gång till. Hur påverkar detta mig som omplacerade hunden för 1 år sen med muntligt avtal? Jag står fortfarande som ägare i ett register men inte det andra. Vad säger lagen om det?

Lawline svarar

Hej! Scenariot som du beskriver bör inte påverka dig överhuvudtaget. Du är inte längre ägare av hunden och giltiga överlåtelser har kommit till stånd. Det kan dock vara fördelaktigt att du inte längre står som ägare i jordbruksverkets register, om hunden exempelvis skulle attackera någon eller liknande så riktas ju då inga misstankar mot dig. Kontakta jordbruksverket alternativt de nya ägarna så ska det gå att ordna. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare