Basbeloppsregeln och rätt till efterarv för särkullbarn

Har gjort en bouppteckning efter min mor som har gått bort. Jag fyllde i alla tillgångar och skulder och jag är ensambarn till henne. Däremot fanns det två särkullsbarn till min pappa som gick bort för 1 år sedan. Dessa två särkullsbarn har också gått bort men dom i sin tur har ett varsitt barn. Måste jag nu kalla dessa till min mammas bouppteckning? Och vad är det dom ska ärva? Summan efter min pappas bouppteckning blev 16350 kr. Min mamma hade ett äktenskapsförord där det stod att den stuga hon ägde skulle vara enskild egendom och i min pappas bouppteckning finns den med till summan 0 kr. Den fick jag sedan i ett gåvobrev som har blivit registerad och allt som min och min sambos egendom. Det ska väl ändå inte dom vara med och dela på? Min undran är om det var för att jag inte skrev upp dom två särkullsbarnbarnen i min mammas bouppteckning som jag inte fick den godkänd av Skatteverket? Dom hänvisar till något basbeloppsregel som jag inte förstår? Vill bara veta hur mycket som de två särkullsbarnbarnen ska ärva.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för din fråga! Som jag förstår det var din mamma och pappa gifta och hade dig som enda gemensamma barn, din pappa hade också två barn från ett tidigare förhållande som nu är avlidna och har efterlämnat varsitt barn. Den basbeloppsregel som Skatteverket hänvisar till tror jag är den som finns i 3 kap. 1 § 2 st. Ärvdabalken. Där står det att den efterlevande maken, dvs. din mamma, vid ena makens död (dvs. vid din pappas död) alltid har rätt att få ut minst fyra prisbasbelopp när den ena maken dör. Detta innebär att om den halva av din mamma och pappas gemensamma egendom som din mamma fick vid bodelningen efter din pappas död + hennes enskilda egendom (stugan) och din andel av arvet som hon ärver istället för dig (du får ärva det sedan när hon gått bort)inte uppgick till vad som då var fyra prisbasbelopp (för 2011 var det 4 x 42 800 kr = 171 200 kr) så har hon rätt att få ut egendom från din pappas del av egendomen så att hon totalt inte står med egendom till ett mindre värde än fyra prisbasbelopp. De pengar som hon då direkt får från din pappas kvarlåtenskap innan särkullbarnen får ärva har sedan särkullbarnen rätt att ärva i s.k. efterarv när din mamma sedan går bort. Om vi till exempel säger att din mamma och pappa totalt hade gemensam egendom till ett värde av 32 700 kr när din pappa gick bort och din mammas enskilda egendom (stugan) då var värd 80 000 kr blir det som följer: De 32 700 kr delas lika mellan din mamma och pappa i bodelningen så din pappas kvarlåtenskap uppgår till 16 350 kr och din mamma får ut 16 350 kr ur bodelningen. Din mamma har också sin enskilda egendom som är värd 80 000 kr. Totalt har hon då egendom till ett värde av 96 350 kr (16 350 kr + 80 000 kr). Hon har också rätt att ärva den 1/3 av din pappas kvarlåtenskap som är hänförlig till dig då makar ärver före gemensamma barn med rätt till efterarv för barnet (barnet ärver när båda föräldrarna gått bort). 1/3 av 16 350 kr = 5 450 kr. Totalt kommer hon då ha 96 350 kr + 5 450 kr = 101 800 kr. Enligt basbeloppsregeln har hon dock rätt att ha kvar minst 171 200 kr efter din pappas bortgång om pengar finns därtill. Därmed får hon även direkt ut (171 200 kr - 101 800 kr) ytterligare 69 400 kr av din pappas kvarlåtenskap om pengar finns därtill, dvs. hon har rätt att få ut dessa pengar före särkullbarnen. Då det bara finns kvar 10 900 kr (16 350 kr - 5 450 kr) efter din pappa är det detta hon får ut. Särkullbarnen ärver därmed inte någonting efter din far och har på så vis rätt till efterarv efter din far nu när din mor gått bort, precis som du. Detta efterarv uppgår till 1/3 av det som var din fars kvarlåtenskap när han gick bort då din pappa hade tre barn, dvs. 1/6 av din mors kvarlåtenskap förutom den enskilda egendomen (stugan) som inte tas med. Om vi säger att kvarlåtenskapen efter din mor nu uppgår till 60 000 kr + stugan som är värd 100 000 kr så ska alltså särkullbarnens arvingar ha 1/6 x 60 000 kr, dvs. 10 000 kr vardera. Resterande egendom, dvs. de kvarvarande 10 000 kr i efterarv efter din far och de 30 000 kr + stugan värd 100 000 kr efter din mor, ärver du. Det som Skatteverket menar är alltså att särkullbarnen också har rätt att få ut arv nu då de inte fick något alls eller inte fick ut hela sitt arv efter din far när din far dog. Basbeloppsregeln finns till för att makar med särkullbarn eller där testamente finns inte ska lämnas med så lite egendom att de kan få svårt att klara att behålla bostad osv. Det är en slags skyddsregel för makar med särkullbarn eller testamente helt enkelt. Hoppas detta klargör saker och ting för dig! Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare