Jämkning enligt 12:2 ÄktB och fråga om rätt till efterarv för särkullbarn

Hej! Änka efter min far åberopar Äktenskapsbalken 12:2 för att behålla sitt giftorättsgods. Vi är 2 särkullebarn. Det finns ett testamente som säger att all deras egendom förutom en viss fastighet skall ärvas med full förfoganderätt förutom laglotten. Kvarlåtenskapen skall delas lika mellan respektive arvskrets vid den efterlevande makens död.Testamentet är skrivet före 2008, och visar en tydlig önskan om en rättvis fördelning. Vilket gäller? Testamentet eller änkans rätt till sitt giftorättsgods? Blir jag efterarvinge om änkan behåller sitt giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om makars egendom finns i Äktenskapsbalken (ÄktB) kap 7, se https://lagen.nu/1987:230#K7. 7:1 ÄktB anger att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte utgör enskild egendom. Enligt 2 § kan egendom vara enskild p.g.a. äktenskapsförord eller p.g.a. att make erhållit egendomen genom gåva, arv eller testamente med villkoret att den ska vara enskild. Även egendom som har trätt istället för sådan egendom är som huvudregel enskild, enligt p 6. Vid en bodelning läggs makarnas giftorättsgods samman och efter avdrag för makarnas skulder, fördelas det lika mellan makarna, se 11:3 ÄktB. Enligt jämkningsregeln i 12:2 ÄktB (se https://lagen.nu/1987:230#K12) finns dock en möjlighet för efterlevande make att begära att varje sida ska behålla sin del av giftorättsgodset vid en bodelning. Denna möjlighet nyttjas främst när den efterlevande maken är den ”rikaste” och önskar behålla sin egendom framför att utge den till den avlidnes särkullbarn eller testamentstagare. Det bör tilläggas att jämkningen inte behöver avse allt giftorättsgods, den efterlevande maken kan därmed begära att enbart en del av dennes giftorättsgods inte ska gå till delning. Sammanfattningsvis är huvudregeln att, vid bodelning med anledning av makes dödsfall, makarnas respektive giftorättsgods ska läggas samman och delas. Regeln i 12:2 ÄktB möjliggör dock för den efterlevande maken, i detta fall din fars hustru, att begära att varje sida ska behålla sitt. Den avlidne makens arvingar ärver då det giftorättsgods och ev. enskilda egendom som finns på dennes sida. Som särkullbarn har du enligt Ärvdabalken 3:1 (se https://lagen.nu/1958:637#K3) rätt att utfå ditt arv direkt. Det är enbart den egendom som tillfaller make efter bodelning som kan testamenteras bort och det inbördes testamente som din far och hans hustru har upprättat hindrar inte henne från att begära att var sida ska behålla sitt giftorättsgods. Efterarv innebär att den först avlidne makens arvingar (se personkategorin i ÄB 3 kap 2§) får ärva dennes egendom först när också den efterlevande maken har avlidit, se https://lagen.nu/1958:637#K3. Enligt det inbördes testamente som upprättats och även enligt ÄB 3 kap har du som bröstarvinge till din far rätt till efterarv då även änkan har avlidit, s.k. sekundosuccession. Denna rätt har du enligt 3 kap och ska motsvara den kvotdel som kommer från din fars dödsbo. Observera dock återigen att du som särkullbarn alltid har rätt att utfå din laglott direkt (se https://lagen.nu/1958:637#K7), om du inte enligt ÄB 3 kap 9§ väljer att avstå från denna rätt till förmån för den efterlevande maken och istället utfå laglotten först efter dennes bortgång. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare