Lägenhetens skick

hej, Vi köpte en lägenhet i somras. Vi flyttade in i November och temperaturen i lägenheten är bara mellan 17-18 grader. Förvaltningen har besökt oss och säger att dom kan inte göra något mer. Allt ser ut som det ska utom att det är för kallt. Lägenheten är 10 år gammal. Jag har också kontaktat styrelse men har fått inget hjälp fortfarande. Säljaren har inte informerat oss att något är fell och säger att det har inte varit så kallt förra året. vilka är våra rättigheter här?

Lawline svarar

Hej! Du har köpt en lägenhet och bostadsrättslag (1987:667) ska därför tillämpas i ditt fall. Enligt denna lag (7kap 1§) skall föreningen (alltså din bostadsrättsförening) tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den i allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Att din lägenhets temperatur ligger på 17-18 grader kan inte anses som godtagbart skick i allmänna uppfattningen i orten. Du kan därför vända dig till föreningen och kräva dem avhjälpa felet. Om de inte kan avhjälpa felet utan dröjsmål, kan du avhjälpa felet på föreningens kostnad. Om avhjälpande inte kan ske har du rätt att frånträda bostadsrätten efter uppsägning. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har du rätt till skälig nedsättning av årsavgiften. Du har även rätt till ersättning för skadan om bristen beror på försummelse från föreningens sida. Detta regleras i bostadsrättslagen, 7kap 2§. Hoppas att du, med stöd av lagen, kan få bristen i lägenheten avhjälp. Med vänlig hälsning
Lan Le HuongRådgivare