Fördelning av arv: make, gemensamma barn, särkullbarn

3 kap 1 § Ärvdabalken. Plötsligt avlider mannen i en hjärtinfarkt. Vid bodelningen får hans hustru 15 miljoner. Kvarlåtenskapen efter mannen uppgår till 32 miljoner. Det finns två gemensamma barn. Det uppdagas nu att mannen också har två barn utom äktenskapet. Hur ska kvarlåtenskapen efter mannen fördelas?

Lawline svarar

Hej! I detta fall är bodelningen gjord och kvarlåtenskapen ska fördelas enligt Ärvdabalkens (ÄB) regler. Arvlåtaren(mannen) har fyra barn, varav två av dessa är gemensamma och de andra två är så kallade särkullbarn. Kvarlåtenskapen är i detta fall 32 miljoner. Enligt 2 kap. 1 § ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1) ska arvlåtarens barn ärva lika mycket var, vilket innebär att 32 miljoner ska delas upp i fyra lika stora delar. Varje barn har då rätt till 8 miljoner var. Men i och med att arvlåtaren var gift blir 3 kap. 1 § ÄB aktuell (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Enligt denna regel ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken(hustrun), men särkullbarnens del tillfaller endast denna om särkullbarnen har avstått från sin arvslott. (Eftersom den efterlevande maken i detta fall fått 15 miljoner vid bodelningen, är basbeloppsregeln i stycke 2 uppfylld, i och med att hon redan fått mer än fyra basbelopp). Allt detta innebär att den efterlevande maken, hustrun, ärver 2x8 miljoner, alltså 16 miljoner, med fri förfoganderätt och att särkullbarnen(de barn som ej är gemensamma) ärver 8 miljoner vardera om de inte avstår från sin arvslott (i enlighet med 3 kap. 9 § ÄB) till förmån för den efterlevande maken. Avstår de från arvslotten tillfaller hela kvarlåtenskapen den efterlevande maken. Särkullbarnen har alltså rätt att ta ut sin arvslott direkt, medan de gemensamma barnen får vänta på sitt arv till förmån för deras mor. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare