Fördelning av efterarv, vid en värdeökning av efterlevande makes egendom

Hej! Jag har en fråga angående bodelningen vid ett dödsfall. I detta fall har maken avlidit först vars kvarlåtenskap går direkt till den efterlevande makan eftersom det inte finns några barn med i bilden. Den avlidne maken efterlämnar dock 5 syskon på sin sida som senare har rätt till efterarv. När den efterlevande makan senare avlider så har bobehållningen uppgått till det dubbla i och med att hon sålt de gemensamma makarnas bostad med vinst innan hon avlidit. Den efterlevande maken efterlämnar syskon och syskonbarn. Vad händer med ökningen av boet under arvsskiftet efter den efterlevande makens död? Ska den först avlidnes syskon få ta del av denna ökning av dödsboet eller går ökningen till den efterlevande makens arvingar?

Lawline svarar

Hej, Arv regleras i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) Då make avlider ärver ofta den efterlevande maken, med stöd av 3 kap 1 § ÄB, dennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Då efterlevande make avlider kommer kvarlåtenskapen som denne erhållit efter den först avlidne maken, med fri förfoganderätt, att tillfalla den först avlidna makens arvingar i efterarv, 3 kap 2 § ÄB. När efterlevande makes egendom ökar i värde efter den först avlidne makens död är huvudregeln att båda makarnas arvingar kommer att dra nytta av ökningen. Ett undantag är när egendomen som tillhör den efterlevande maken genomgår en värdeökning till följd av till exempel arv, gåva eller testamente, 3 kap. 4 § ÄB. Att efterlevande make erhållit arv, gåva eller testamente anses vara en tillräcklig omständighet för att en värdeökning skall tillfalla enbart den efterlevande makens arvingar. För att efterlevande makes arvingar ska kunna tillgodoräkna sig ökning av sådant slag krävs även att de dels kan styrka de omständigheter som föranleder värdeökningen och att boet även i reella tal har ökat i värde. Exempel, efterlevande make erhåller vid första makens död 200.000 kronor med fri förfoganderätt. Därefter erhåller efterlevande maken 200.000 kronor i arv från sin far. Om värdet vid efterlevande makens död uppgår till 250.000 kronor är det bara en värdeökning om 50.000 kronor som efterlevande makes arvingar kan tillgodoräkna sig. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare