Bröstarvingars rätt att taga arv

Hej, undrar hur det blir med arv efter min svärfar? Min man är gemensamt barn till svärmor och svärfar, han har 3 halsyskon på sin mors sida. Hur ärver han och hur skyddar han sitt arv så att de inte halvsyskonen ärver?

Lawline svarar

Hej, Regler kring arv hittar du i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) Av din fråga uppfattar jag det som att det inte finns något testamente upprättat. Kvarlåtenskapen efter den avlidne kommer då att fördelas efter de regler som finns i ÄB. Av 2 kap ÄB framgår det vilka som har rätt att taga arv. Där sägs att bröstarvingar till arvlåtaren taga lika lott vid arvlåtarens död. De nämnda halvsyskonen till din man har alltså rätt att taga arv efter sin mor, din svärmor. Om din svärfar avlider före din svärmor så kommer dennes kvarlåtenskap att tillfalla din svärmor med fri förfoganderätt enligt 3 kap 1 § ÄB. Detta innebär enkelt förklarat att hon under sin levnadstid får förvalta pengarna efter eget tycke med inte har möjlighet att testamentera dem vid sin död. Kvarlåtenskapen efter din svärfar kommer då din svärmor avlider att tillfalla din man genom reglerna om efterarv. Dessa kommer inte att behöva delas med halvsyskon som är bröstarvingar till din svärmor. Med andra ord behöver din man inte iaktta något speciellt handlande för att, vid sin mors död, få ensamrätt till efterarv efter sin far. Hans mors kvarlåtenskap kommer däremot att delas mellan alla hennes bröstarvingar. Ovan sagda är, som tidigare sagt, under förutsättning att det inte upprättats något testamente. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare