Preskriberad fordran

Min exhustru sedan nästan 21 år har till mina föräldrar framfört att dom är skyldiga henne 8.000:- för en tv. Förmodligen var det den som föll på min lott när tillhörigheterna delades upp och som senare hamnade i mina föräldrars ägo. Det finns inget kvitto eller skuldebrev som skulle bevisa detta och vad jag kan minnas var det jag som betalade apparaten.Jag ser det som rena trakasserier pga bitterhet och avundsjuka. Vad kan man göra för att få dessa trakasserier att upphöra. Finns det överhuvudtaget något som talar för att hon skulle ha rätt till några pengar? Skulden skulle i så fall vara mer än 20 år gammal och mina föräldrar har aldrig antytt till henne att dom skulle anse sej stå i skuld för nämnda apparat. Tack på förhand för svaret! Med vänlig hälsningar

Lawline svarar

Hej! För det första håller jag med dig om att det inte verkar finnas något som talar för att hon har rätt till pengar, men i det här fallet behöver man överhuvudtaget inte gå in och fundera på om det finns en skuld eller inte. Om vi antar att skulden finns är denna fordran ändå preskriberad om din exfru kommit med påståendet först nu. Enligt 2§ preskriptionslagen så är fordran preskriberad 10 år efter dess uppkomst om den inte innan dess avbryts. Med att preskriptionstiden avbryts räknas sådant som att man skriftligt meddelar att man har en fordran som ännu inte betalats, att man betalar del av summan osv. Detta kan utläsas i 5§ preskriptionslagen. Så om det är som du säger att din exfru kommit med detta först nu, 20 år senare spelar det ingen roll om det egentligen finns en skuld eller inte(nog för att jag är benägen att hålla med om att det nog inte finns det) eftersom fordran är preskriberad och hon därför inte kan utkräva pengar längre. Preskriptionslagen hittar du här: https://lagen.nu/1981:130 Vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare