Belastningsregistret - Gallring och utdrag

Hej. För fyra år sedan, när jag var 16 år, gjorde jag en väldigt dum sak, jag snattade nämligen. Detta var sedan länge bortglömt & det skulle aldrig falla mig in att göra något liknande. Jag erkände och blev inte dömd till något straff men hamnade i belastningsregistret. Jag antar att jag fick åtalsunderlåtelse. Stämmer det? Nu är fallet som så att jag i princip fått jobb på ett hem för utvecklingsstörda, alltså inom vården. Det enda som nu krävs är att jag visar upp en kopia på mitt belastningsregister. Så nu undrar jag om det kommer finnas någon "prick"? Jag har nämligen läst att de försvinner efter 3 år om man var under 18 år när brottet skedde. Men detta var 2006 och ändringen till 3 år trädde i kraft 2008. Gäller då 3 år även för mig eller är det 5 eller 10 år? Jag läser olika saker överallt och vet inte vad jag ska tro. Kan i alla fall inte tro att vi gick med på att få åtalsunderlåtelse och få en "prick" i hela 10 år, då hade böter eller liknande varit bättre!! Sedan undrar jag om snatteri visas när man söker jobb inom vården, det gör det ju inte om man söker jobb på t.ex. en skola. Då är det endast "större saker" som misshandel och liknande som syns vad jag har förstått. Sista frågan är fall det stämmer att man inte får öppna brevet innan man ger det till arbetsgivaren & om så är fallet finns det då någon möjlighet få reda på om man har en "prick" innan man lämnar över brevet, t.ex. beställa två kopior eller gå till poliskontoret, fråga & legitimera sig? Många frågor men är väldigt orolig & oerhört tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det stämmer att det var en s.k åtalsunderlåtelse. En åklagare kan enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken och 17 § lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (den senare var antagligen aktuell i ditt fall) besluta om att inte åtala för brott. Rättegångsbalken finner du här: https://lagen.nu/1942:740 Lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare finner du här: https://lagen.nu/1964:167 Enligt 3 § lagen om belastningsregister skall en sådan åtalsunderlåtelse registreras i belastningsregistret. Enligt 17 § punkten 11 samma lag skall en uppgift om åtalsunderlåtelse gallras tre år efter beslutet om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet. Det stämmer att den lagen är från 2008 dock framgår av lagen om belastningsregisters övergångsbestämmelser att den nya lagen även ska tillämpas på uppgifter som registrerats före lagens ikraftträdande. Det betyder för din del att den aktuella uppgiften i belastningsregistret är borta. Lagen om belastningsregister finner du här: https://lagen.nu/1998:620 Ett begränsat utdrag som endast omfattar vissa typer av brott sker vid obligatorisk registerkontroll enligt lagen om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg (tex grov misshandel) samt enligt bestämmelserna i lagen om registerkontroll av personal vid sådana hem för vård eller boende som tar emot barn (tex misshandel, grov misshandel). Vad utdraget skall omfatta framgår av 22 § förordning om belastningsregister (https://lagen.nu/1999:1134). Om utdraget sker pga de ovan nämnda lagarna omfattas inte snatteri av registerutdraget. Vidare gäller enligt 10 § lagen om belastningsregister att om det behövs för att pröva en fråga om anställning eller uppdrag i verksamhet som avser vård har en enskild rätt att få ut uppgift om annan enskild. Denna rättighet preciseras i 21 § förordning om belastningsregister och enligt denna paragraf omfattas ej uppgifter om åtalsunderlåtelse av utdraget. Det stämmer att man inte får öppna kuvertet innan man ger det till arbetsgivaren. Ansökan om utdrag ur belastningsregistret sker genom en ansökan till Rikspolisstyrelsen. Enligt 9 § lagen om belastningsregister har du rätt att på skriftlig begäran få ta del av uppgifter ur registret om dig själv. Ett sådant utdrag sker utan avgift en gång per kalenderår. Du kan med andra ord begära ytterligare utdrag till dig själv dock medför detta en kostnad. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare