Ena förälderns bostadsrätt som gåva eller arv

Hej Hur gör vi barn och vart vänder vi oss med våra föräldrars bostadsrättslägenhet om vi behöver sälja den? Situationen ser ut såhär: Enligt mäklarbilden äger mor bostaden till 100%. Våra föräldrar är gifta sedan många år. Far är demenssjuk och är i vårdhem sedan ett antal år. Mor har fått skelettcancerbesked nyligen och vi vet inte hur det kommer att gå om hon överlever detta eller inte. Om våran mor skulle avlida nu så undrar vi hur vi kan sälja deras bostadrätt? Är det gåvobrev som skall skrivas på i detta läget där det står att föräldrarna ger oss 3 barn bostaden i gåva? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Om er mor går bort nu görs först en bodelning mellan er far och henne enligt reglerna i Äktenskapsbalken kap 9-13 se https://lagen.nu/1987:230 . Därefter blir det er far som ärver det er mor erhållit i bodelningen plus eventuell enskild egendom som er mor har enligt 3:1§ Ärvdabalken se https://lagen.nu/1958:637 . Er far ärver då alltså bostadsrätten och beslutar i egenskap av ägare om en försäljning. Vid försäljning av bostad kan det eventuellt finnas behov av en god man som hjälper er far. En god man ska enligt 11 kap. 4§ Föräldrabalken (se https://lagen.nu/1949:381 ) förordnas åt den som på grund av sjukdom behöver hjälp att bevaka sin rätt. Försäljning av bostadsrätt är ett exempel på när hjälp att bevaka rätt kan behövas och det är möjligt att inskränka godmanskapet till att bara gälla just försäljningen av bostadsrätten. Ett alternativ är att er mor (som jag uppfattar vara ensam ägare) ger lägenheten till er barn i gåva. En bostadsrätt betraktas som lös egendom och för gåva av bostadsrätt gäller därför Gåvolagen se https://lagen.nu/1936:83 . Enl. 3§ 3 st GåvoL anses gåvan i fråga om "annan fordran" fullbordad då gäldenären underrättats om överlåtelsen. Bostadsrätter anses falla in under begreppet "annan fordran". Enligt två rättsfall från högsta domstolen (NJA 1971 s. 66 & NJA 1993 s. 560) blir gåvan giltig först när bostadsrättsföreningen underrättats om överlåtelsen. Om någon av er barn skulle vara omyndig vid gåvotillfället krävs en god man som tar emot gåvan för det barnets räkning. Med vänliga hälsningar
Josefin BackmanRådgivare