FrågaPROCESSRÄTTDomstol23/03/2010

Överklagande från kammarrätt till Regeringsrätt

Jag överväger att överklaga kammarrättens beslut. Skrivelsen ska ställas till Regeringsrätten och jag skulle behöva ha rådgivning, vägledning och/eller hjälp med att författa detta på rätt sätt.

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis vill jag framlyfta att det krävs ett s.k. prövningstillstånd för att Regeringsrätten skall ta upp Ditt ärende på nytt. Det krävs härför synnerliga skäl, vilket i princip innebär att Regeringsrättens avgörande förväntas ge ledning för rättstillämpningen på området ifråga. Att kammarrätten skulle kunna ha dömt fel anses inte i sig vara ett sådant synnerligt skäl som föranleder prövningstillstånd, med annat än att grovt förbiseende eller grovt misstag kan antas vara för handen. Om Du trots detta väljer att överklaga kammarrättens beslut måste Du för det första göra detta inom den överklagandetid som Du finner angiven i domen, annars avvisas överklagandet. I regel är denna tid tämligen kort men ofta ger domstol vid överklagande ett visst uppskov med själva argumentationen/bevisningen när väl Ditt överklagande kommit in. Ditt överklagande skall innehålla en rad saker och jag vill här främst betona hur viktigt det är att det klart och tydligt framgår varför Du anser att prövningstillstånd bör meddelas (se ovan varför). Du skall inledningsvis ange Ditt namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall Du, om Du inte tidigare uppgivit dessa uppgifter, ange Din adress och Ditt telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där Du kan nås för delgivning. Härnäst skall Du ange vilket beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet. Härnäst skall Du skriva ner de skäl som Du vill åberopa för Din begäran om att få prövningstillstånd och det är alltså denna del Du bör lägga störst krut på. Du skall dessutom ange den ändring av kammarrättens beslut som Du vill få till stånd och skälen härför. Till slut skall Du också ange de bevis som Du vill åberopa och vad Du vill styrka med varje särskilt bevis (det är alltså denna sista del Du kan få uppskov för). Du eller Ditt ombud skall till slut underteckna överklagandet och ge in detta i original. Överklagandet skall Du skriva till Regeringsrätten men själva skrivelsen skickas in eller lämnas till kammarrätten som beslutade i ärendet. Jag hoppas att detta mycket generella svar givit Dig en överblick över vad som krävs för Ditt överklagande till Regeringsrätten. Trots de höga krav som ställs för att prövningstillstånd skall meddelas uppmanar jag Dig att fullfölja förfarandet om Du verkligen anser att Regeringsrätten bör pröva själva frågan på nytt. Är det snarare så att Du anser Dig själv felbehandlad av kammarrätten eller tycker att handläggningen brustit på något sätt råder jag Dig att istället vända Dig till Justitieombudsmannen som då kan ta ställning i denna fråga. Justitieombudsmannen kan inte ändra kammarrättens beslut, men väl uttala sig om huruvida kammarrätten agerat rätt i själva förfarandet. Med vänliga hälsningar,
Sofie BjärtunRådgivare