FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/04/2019

Yrkande om inhibition

Hej, vad menas med att chefsåklagaren uppger att hen frånfaller yrkandet om hibitation i överklagandet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om man i överklagandet har yrkat på inhibition betyder det att man vill att domstolen ska besluta att exempelvis en kommuns beslut inte ska gälla under den tiden som överklagandet är under prövning. Alltså att domstolen ska avvakta med att införliva det tidigare gjorda beslutet tills dess att överklagandet prövats.

När åklagaren uppger att hen frånfaller yrkandet om inhibition betyder detta åklagaren inte kommer att ta upp önskan om inhibition. Det vill säga att att det tidigare gjorda beslutet inte behöver avvakta i väntan på överklagandet.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Behöver du vidare rådgivning kan du boka tid med någon av våra jurister.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare