FrågaAVTALSRÄTTGåva30/10/2017

Vittne vid upprättande av gåvobrev?

Hej.

Har ett upprättat gåvobrev från min farmor där två för mig okända människor skrivit på som vittnen. Det finns inget namnförtydligande eller personnummer på dessa personer.

Kan därför inte veta om det är påhittade eller riktiga människor som bevittnat gåvobrevet. Vad gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett gåvobrev ska vara giltigt föreligger det inga formkrav och alltså inget krav på att det ska bevittnats (1 § lag angående vissa utfästelser om gåva, motsatsvis). Även fast du inte vet vilka som bevittnat gåvobrevet, har det alltså inte någon betydelse, eftersom gåvobrevet ändå är giltigt.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare