Visstidsanställning - rätt till arbetstimmar

Jag undrar om man jobbar som timanställd på ett företag och man har gjort det så länge att man är nära att få en tillsvidareanställning enligt 5 § i LAS, kan arbetsgivaren då sluta ge den personen timmar för att slippa anställa den och istället börja ta in nya personer som timanställda? Eller har den en skyldighet att fortsätta ge de som jobbat där längst som timanställda förtur om behovet finns?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Tyvärr händer det att arbetsgivare i Sverige utnyttjar de olika anställningsformerna för att undvika att ge en tillsvidareanställning. Det finns ingen allmän skyldighet enligt lag för din arbetsgivare att ge dig fler arbetstimmar, men din arbetsgivare har en skyldighet att meddela dig 30 dagar i förväg om att din visstidsanställning inte kommer fortsätta efter att den upphör, enligt 15 § LAS (https://lagen.nu/1982:80#P15S1). En förutsättning för detta besked är att du har varit anställd i mer än tolv månader under den senaste tre åren och beskedet ska var skriftligt, 16 § LAS (https://lagen.nu/1982:80#P16S1).

LAS är till stor del dispositiv vilket innebär att andra villkor än de som ges i lagen kan avtalas mellan enskild arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation och en arbetstagarorganisation (s.k. kollektivavtal). Om du är medlem i ett fackförbund rekommenderar jag att du tar kontakt med ditt fackförbund för att se vad som gäller för dig, det kan vara så att du har rätt till fler arbetstimmar.

Hoppas informationen var till din hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare