Visstidsanställning och valbara arbetspass

Hej! Har allmän visstidsanställning i ett företag och undrar när arbetsgivaren ringer och erbjuder arbetspass kan jag tacka nej? Hittills har dom ringt in mig bara några gånger i veckan. Har nämligen ett annat arbete där anställningsformen jag har är timvikarie vid behov och dom ringer nästan dagligen.

Mvh

Anne

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid anställningen bör du ha fått ett anställningsavtal där det bland annat framgår hur många timmar eller arbetspass per månad eller vecka du har förbundit dig till att arbeta på arbetsplatsen. Om du inte har fått detta kan du kräva det från din arbetsgivare enligt lagen om anställningsskydd (LAS). Arbetsgivaren har en skyldighet att upplysa dig om vilka förhållanden som gäller på arbetsplatsen.

Ifall det inte har specificerats något minimum som du måste arbeta inom en viss tidsram så kan du fritt tacka ja eller nej till arbetspass, förutsatt att det inte finns något kollektivavtal som vidare reglerar arbetet på arbetsplatsen. Du kan fråga din arbetsgivare ifall ni är anslutna till något kollektivavtal på arbetsplatsen.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare