Vad kan man göra om ens arbetskollega begår brott på arbetsplatsen men arbetsgivaren inte säger upp eller avskedar hen?

Vapenbrott på arbetsplats. Arbetskollega åker under arbetet med tjänstebil hämtar ut ett paket med vapen. Har med sig en bredvidgång praktikant. Öppnar upp paketet i vilorummet. En annan kollega tittar och rör vapnet tillsammans med en annan kollega. När jag går förbi så reagerar jag och blir rädd undrar vad det är för vapen. Svarar omgjord luftgevär till k-pist. Sen visar han upp en tazer elpistol. Jag vill inte provocera så jag inväntar 20 min till arbetspasset är slut kl. 22.00. Ringer 112 som kommer och gör ett polisförhör med mig. Svarar JA till att bli vittne I brottsmål. Han blir avstängd efter 3 dagar. Kommer tillbaka till jobbet efter 2 veckor. HR och chefen välkomnar att han är duktig som erkänner sitt misstag men nu säger han att det var en airsoftgun och elpistol var en patron och alla kollegor välkomnar tillbaka och chefen informerar inte mig utan får veta av andra kollegor att han är tillbaka på morgonen och jag ska börja kl. 13.00. Jag som kanske ska vittna mot honom om det går vidare. Vad gör jag nu? Jag reagerade och agerade 112. Polisen berömde mig men arbetsplatsen tar det som ett misstag som han har erkänt. Utsattläge för mig när han får stöd av chef.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS) och ge allmänna råd.

Kan man säga upp eller avskeda en arbetstagare som begår brott på arbetsplatsen?

Ja, det finns möjlighet för en arbetsgivare att säga upp eller avskeda en arbetstagare som begår brott på arbetsplatsen och blir dömd för detta (7§ LAS och 18§ LAS). Att säga upp en arbetstagare är inte enkelt, men i dessa situationerna så brukar det inte vara svårt att göra sig av med en arbetstagare.

Däremot så behöver den straffrättsliga domen inte ha en avgörande betydelse för vad som händer gällande arbetskollegans anställning. Det har genom rättsfall i Arbetsdomstolen blivit möjligt att säga upp en arbetstagare även om denne inte blir dömd för brottet. Om din arbetskollega inte skulle bli dömd i brottmålet, så kan arbetsgivaren utifrån de faktiska omständigheterna i sig och hur de påverkar anställningsförhållandet, säga upp eller avskeda honom (se AD 2019 nr 15 och AD 2019 nr 49).

Detta löser dock inte ditt problem, eftersom arbetsgivaren inte vill säga upp eller avskeda din kollega. De hade säkert kunnat göra det, men har inte använt sig av den möjligheten. Här tillkommer därför vad du kan göra åt situationen.

Vad bör du göra nu?

Du har inga juridiska möjligheter att göra något åt situationen, men det finns alternativa lösningar som ändå kan lösa ditt problem.

En lösning är att testa att kommunicera med din chef om situationen och be om att du omplaceras, alternativt att din arbetskollega omplaceras. Då kan det automatiskt bli så att ni inte behöver ha med varandra att göra längre och du kan få ro i situationen. Du kan dessutom fråga om det inte finns olika policys på företaget om denna typ av händelser som kan tala till fördel för dig, exempelvis att kollegor inte får bete sig hotfullt mot varandra. Lägg vikt vid att du med stor sannolikhet även ska vittna mot kollegan, vilket visar på att detta är allvarligt.

En annan lösning är att du börjar söka andra jobb. Uppenbarligen så respekterar inte arbetsgivaren hotfulla situationer som sker mellan kollegor, och det kan därför vara bättre för dig att söka sig till annat arbete. Du kan så klart under tiden du gör detta förklara att du mår dåligt och att du vill att omplacering ska ske.

I detta bör du även försöka söka stöd från andra kollegor. Du bör inte vara ensam om att tycka att händelsen är obehaglig. Detta kan stärka din position i förhållande till arbetsgivaren. En möjlighet är att ni tillsammans förklarar situationen för arbetsgivaren.

Du borde även vända dig till ditt fackförbund om du tillhör ett. Dem kan säkert ge dig vägledning och möjligtvis kontakta arbetsgivaren i situationen.

Har du ytterligare frågor är det bara att ställa fler frågor genom våra betaltjänster eller boka tid med en av våra jurister på Lawline.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare