Visstidsanställning efter en tillsvidareanställning

Hur länge kan man erbjuda en visstids anställning efter att någon blivit uppsagd från sin tillsvidare anställning på grund av arbetsbrist. Företaget har behov av extra hjälp under en begränsad period men kan inte tillsvidareanställa igen

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag förstår din oro men det är inte så invecklat ifall tillsvidareanställningen har avslutats på rätt sätt. Har en anställds tillsvidareanställning avslutats på grund av arbetsbrist (enligt 7 § lag om anställningsskydd (1982:80)) så är arbetsgivaren "fri" från arbetstagaren.

Det är inga problem att sedan erbjuda en visstidsanställning. Dock bör reglerna i 5a § Las beaktas för alla visstidsanställda. Där finns fall där en visstidsanställning kan övergå till en tillsvidareanställning.

Paragrafen ger uttryck för att en anställning kan skifta till en tillsvidare när en arbetstagare varit anställd som visstidsanställd (eller andra tidsbegränsade anställningar så som vikariat) i två år under en femårsperiod. Man kan alltså inte som arbetsgivare skifta en arbetstagares anställning från en till en annan tidsbegränsad anställning.

Ni kan alltså erbjuda visstidsanställning upp till två år så länge inga kollektivavtal inskränker.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare