FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt21/08/2016

Vinstskatt vid sambos bodelning

Då vi ska flytta isär och sambon vill lösa ut mej ur huset undrar vi hur det fungerar med vinstskatt. Betalar han vid en framtida försäljning eller betalar jag för min del när han löser ut mej?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en bodelning av bostaden ska en värdering göras av bostaden (förslagsvis av en värderingsman). Av den vinst som görs dras 22 % av och delas i två delar mellan dig och din sambo. Du får alltså betala ena halvan av vinstskatten då han löser ut dig.

Om något är oklart är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare