FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt30/05/2024

Uppskovsbelopp vid bodelning

Jag och min exman skilde oss hösten 2019. 2018 sålde vi vår gemensamma fastighet (fast 1) och begärde uppskov på vinsten. Vi använde vinsten till att investera i en ny gemensam fastighet (fast 2). Vid skilsmässan löste min exman ut mig från fast 2. Vi tog inte upp uppskovet i bodelningen. Exmaken sålde fast 2 under 2021 och köpte en ny fastighet (fast 3). Nu har exmaken sålt fast 3 och säger att jag är skyldig honom för hans del i uppskovet från fast 1 då han menar att han betalat mitt uppskov tidigare. Måste jag betala hans del i uppskovet från fast 1 då dessa pengar användes till att renovera fast 2 som han löste ut mig ifrån i samband med skilsmässan? Om jag förstår Skatteverket rätt så är inte uppskov personliga utan de följer med fastigheten, eller? I bodelningen som gjordes vid skilsmässan finns två textstycken: - Vi är överens om att undanta alla tillgångar och skulder som inte tas med i detta bodelningsavtal från andelsberäkningen. Vardera part behåller därmed de tillgångar och skulder som inte tas upp i bodelningsavtalet utan att eventuell bodelningslikvid påverkas. Bohag och annat lösöre har delats upp i godo. -Med detta avtal är samtliga undertecknades ekonomiska mellanhavanden från äktenskapet slutligt reglerade och undertecknade förklarar sig härmed genom underskrift nöjda. Undertecknade avstår i och med detta avtal från ytterligare anspråk med anledning av äktenskapsskillnad. Är jag skyldig att betala 130 000,00 för ett gammalt uppskov till min exman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Inkomstskattelagen (IL) och Äktenskapsbalken (ÄktB) för att svara på din fråga.

Uppskovsbelopp vid äktenskapsskillnad

När en bodelning sker på grund av en äktenskapsskillnad och ena maken övertar huset så anses inte en försäljning av huset ha skett, enligt 47 kap. 11 § 3st IL. När det sker en sådan bodelning så inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Din exmake inträdde alltså i din skattemässiga situation vid övertagandet av din andel av huset och övertog då även ditt uppskovsbelopp, enligt 44 kap. 21 § 1st IL. Du är alltså inte skyldig din exman några pengar för uppskovsbeloppet från fastighet 1.

Skuldtäckning vid bodelning

Normalt ska makar få täckning för sina skulder vid bodelning enligt 11 kap 2 § ÄktB. Detta innefattar även uppskovsbelopp. Eftersom avtalet ni gjorde vid bodelningen säger att ni ska behålla vardera skulder som inte togs upp i bodelning så skulle din exmake behålla både hans och ditt uppskovsbelopp som sitt eget utan att få täckning för det vid bodelningen.

Sammanfattning

Vid bodelningen övertog din exmake ditt uppskovsbelopp som sitt eget och enligt ert bodelningsavtal som jag förstår det så avsade han sig även täckning för uppskovsskulden. Du har alltså inga skyldigheter att ersätta din exmake med 130 000 kr för uppskovsbeloppet från fastighet 1.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare