FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/04/2022

Vindkraftverk som fast eller lös egendom

Hej.

Till vilken egendomsklass hör ett fast vindkraftverk på privat tomtmark ?

Klassas det som lös egendom eller fast egendom, eller vad räknas det som ?

Kraftverket går att ta bort så klart, men det är ju installerat och fast i marken.

Frågan uppkommer då vi ska sälja detta vindkraftverk, och med tanke på köpavtalet skulle jag vilja veta.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline! Jag förstår din fråga som att du vill veta om ett vindkraftverk är fast eller lös egendom.

Förutsättningar för att ett föremål ska vara fast egendom

För att ett föremål ska anses vara ett fastighetstillbehör (fast egendom) måste tre förutsättningar vara uppfyllda:

– Ett yttre samband

– Ett inre samband

– Det var fastighetsägaren som anförde egendomen

(JB 2:1 och JB 2:4)

Det yttre sambandet

För att det ska finnas ett yttre samband måste egendomen ha anbragts inom fastigheten (JB 2:1) Det betyder alltså att egendomen antingen måste vara fast i jorden eller att tyngden i sig gör att det är fysiskt svårt att flytta på egendomen. Då det rör sig om ett fast vindkraftverk låter det som att vindkraftverket har anbragts i jorden.

Det finns ett yttre samband.

Det inre sambandet

Det ska även finns att inre mellan egendomen och fastigheten (JB 2:1). Med ett inre samband betyder det att egendomen ska vara avsedd för stadigvarande bruk. Det betyder att användningen av föremålet inte ska vara tillfälligt. Vad jag förstår håller vindkraft i flera år och får därför anses vara avsett får stadigvarande bruk.

Det finns ett inre samband.

Fastighetsägaren måste ha lagt dit den

Slutligen måste det ha varit fastighetsägaren som monterade dit vindkraftverket (JB 2:4). Det behöver inte ha varit du som har installerat den utan kan vara ett företag som har gjort det i ditt intresse. Det kan även ha varit den tidigare ägaren som monterade fast vindkraftverket. Jag antar att det är du eller en tidigare fastighetsägare som har monterat dit vindkraftverket.

Eftersom alla förutsättningar är uppfyllda är vindkraftverket en del av fastigheten och därför fast egendom. Ett fastighetstillbehör går inte att säljas separat från fastigheten. För att du ska kunna sälja vindkraftverket måste du därför avlägsna/montera bort den.

Jag hopppas att du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare