Vilseledande marknadsföring från ett hotell?

FRÅGA
Hej!Om ett hotell skriver följande om kostnad för boende:Pris logi:Logi i enkelrum: 1 482 kr/pers/nattLogi i dubbelrum: 902 kr/rum/nattStår det då inte att ett dubbelrum kostar 902 kr? Jag tyder det som att det kostar 902 kr per rum och inte per person. Har jag fel?Det är i så fall vilseledande då de för den ena kostnaden anger pris/person och den andra pris/rumTack på förhand för svar
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har knappast fel. Marknadsföringen ovan är klumpigt formulerad och borde enligt mig helt klart angränsa till att vara vilseledande. Hotellet får i sin marknadsföring inte använda sig av olika typer av prisberäkningar som kan anses vilseledande för dig som konsument (10 § andra stycket fjärde punkten marknadsföringslagen) (MFL). Sanktioner som kan bli aktuella i detta fall är exempelvis att hotellet med hot om vite kan tvingas ta bort/ändra denna marknadsföring.

Det uppenbart klumpiga med marknadsföringen i din fråga är ju att hotellet (av någon märklig anledning) skriver 902 kr per RUM/natt, trots att de egentligen måste mena per person/natt. Prissättningsmåttet per RUM/natt kan knappast på ren svenska betyda något annat än att det är just själva rummet som kostar 902 kr.

En viktig aspekt för huruvida marknadsföringen ska anses som vilseledande är också hur dessa båda priser i din fråga marknadsförs sinsemellan. Är det så att hotellet på sin webbsida (jag utgår från att marknadsföringen i din fråga är webbaserad) har priserna i direkt anslutning till varandra, blir det en direkt jämförelse mellan dem som måste anses vara otydlig och direkt vilseledande för dig som konsument. Är det däremot så att du måste klicka dig vidare på webbsidan från enkelrumspriset till dubbelrummet ställs priserna aldrig i relation till varandra och således blir inte marknadsföringen lika vilseledande.

Oavsett vilket som är fallet i din fråga anser jag att det borde vara rimligt att ett hotell använder sig av samma prissättningsmått oavsett vilken typ av rum det handlar om. Gör man inte det anser jag att det finns en risk att hotellet bryter mot MFL, då marknadsföringen kan uppfattas som vilseledande.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!
Sebastian Näslund
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Reklam och marknadsföring (137)
2021-05-29 Är blogg marknadsföring? Och får jag lägga upp bilder på någons hund?
2021-05-17 Ansvarar företaget eller fotografen för en bild som används i reklam?
2021-04-28 Vad innebär konsumentombudsmannens utökade befogenheter?
2021-03-08 Företag publicerade bild utan samtycke

Alla besvarade frågor (94472)