Att sätta upp affischer på allmänna platser

Hej! Jag har tänkt marknadsföra ett event med hjälp av affischer och flygblad. Jag undrar därför om det är tillåtet att sätta upp dessa på allmänna platser, såsom exempelvis busshållsplatser, skolor, portdörrar till lägenheter osv. Behöver man tillstånd eller kan man sätta upp de fritt? Finns det något att tänka på?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller om det krävs tillstånd att sätta upp affischer och flygblad inför ett event på allmänna platser såsom busshållplatser, skolor och portdörrar till lägenheter.

Det är kommunens allmänna lokala ordningsföreskrifter som styr vad som är tillåtet och ej tillåtet att göra på offentlig plats och man hittar dessa på kommunens hemsida, vanligtvist under rubriken "Kommunal författningssamling".

I de flesta kommuner är det inte tillåtet att utan tillstånd från polismyndigheten sätta upp affischer, klistermärken, annonser, projicerade eller schablonmålade budskap etc på husväggar, stuprör, staket, stolpar, gång-, cykel- eller körbanor, eller liknande som vetter mot eller utgör allmän plats.

Ofta finns anvisade ställen där ni får sätta upp skyltar, och kommunernas hemsidor brukar ha en karta som markerar ut var dessa anslagstavlor finns så att ni lätt kan hitta dem. Här har du ett exempel på en sån karta i göteborg. Om du vill sätta upp skyltar någon annanstans, exempelvis i en butik, på någons husvägg eller på ett café som inte ägs av dig måste du fråga ägaren om tillstånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Stort lycka till!

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare