Vilseledande marknadsföring

Är det lagligt att säga som säljare att ens företag har en patent på sin teknologi för kunden?

Även om patent inte är registrerad inom databaserna PRV, Espacenet och Epoline.

Lawline svarar

Vilseledande marknadsföring

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom situationen framstår som marknadsföringsrelaterad på grund av annonseringen/uttalandet kan frågan bedömas utifrån marknadsföringslagen (MFL), inom ramen för vilseledande marknadsföring.

Till att börja med ska marknadsföringen stämma överens med god marknadsföringssed, alltså normer som finns till för att skydda konsumenter (5 § MFL). Det är vilseledande marknadsföring om företaget vid marknadsföringen eller vid köpet uppger felaktiga uppgifter om bland annat produktens art, mängd och kvalitet (10 § 2 st. 1 pkt. MFL). Information om mått/storlek på produkten ska stämma med verkligheten.

Om marknadsföringen är otillbörlig kan företaget åläggas en rad olika marknadsrättsliga sanktioner, dessa kan du läsa mer om från 23 §-29 § i MFL. Det är dock inga sanktioner som påverkar dig som konsument på något sätt.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare