FrågaAVTALSRÄTTGåva09/03/2018

Villkorad fastighetsöverlåtelse - godkännande av gåvogivare krävs vid försäljning eller pantsättning

Hej!

Har en fråga angående förändring i avtal. Jag och min sambo fick en fastighet i gåva av mina föräldrar några år sedan. På fastigheten byggde vi ett nytt bostadshus som vi bott i sen dess. I gåvobrevet står det att mina föräldrar måste godkänna ett överlåtande eller en pantsättning av vår fastighet (alltså den skänkta fastigheten). Vi vill nu ändra detta då vi har förstått att det kommer bli juridisk strul om vi vill sälja huset efter att någon av mina föräldrar har avlidit. Hur bör det nya avtalet formuleras? Räcker det med att formulera ett nytt avtal där det står att tidigare överenskommelse inte längre gäller utan att vi nu har rätt att överlåta eller pantsätta fastigheten vi äger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga är det otydligt om dina föräldrar godkänner att ni ändrar gåvoavtalet, men jag förutsätter att det är så eftersom det inte går att ändra villkoren utan deras samtycke.

Då det i detta fall rör sig om ett gåvobrev om fast egendom är det Jordabalken (1970:994) (JB) som ska tillämpas. Det som skiljer gåvobrev om fast egendom från de flesta andra typer av gåvobrev är att de måste uppfylla vissa formkrav, enligt 4 kap 29§ JB. I detta fall har gåvan fullbordats, och om man i efterhand vill ändra villkoren i ett gåvobrev är en förutsättning för detta att gåvogivaren måste ge sitt medgivande. Utan detta gäller det som står i gåvobrevet.

Från högsta domstolen (HD) finns ett rättsfall, NJA 2000 s. 262, i vilket man behandlar frågan om ändring av villkor i gåvobrev. HD fastslår att gåvogivaren inte har rätt att på egen hand ändra villkor efter att gåvan fullbordats som är i gåvotagarens intresse. Det som ligger till grund för bedömningen är i vems intresse ett villkor ligger, man ser till gåvogivarens avsikt med villkoret vid gåvotillfället. Samtidigt ska hänsyn tas till omständigheter som föreligger i fallet. Det intresse som ligger i fokus är att gåvogivarens avsikter och vilja respekteras.

Regleringen på området är inte tydlig, men jag tolkar rättsfallet som att om både gåvogivaren som gåvotagaren tillsammans kommer överens om att ändra villkoren för gåvan, borde detta gälla. Med detta sagt råder jag dig att rådfråga en verksam jurist, med tanke på att det rör sig om fast egendom. Våra jurister på Lawline kan hjälpa till med sådana här frågor, se här.

Det verkar även som att Kammarkollegiet fattar beslut i sådana här frågor, och kan ändra villkor i gåvobrev, se här.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare