FrågaAVTALSRÄTTGåva08/09/2016

Villkor i gåvobrev ärvs inte

Hej!

Jag och mina två bröder har ärvt en sommarstuga genom vår pappas bortgång som han ägde tillsammans med sina två syskon. Syskonen ska nu köpa ut oss. Men för 40 år sedan skrev vår farfar över huset på sina tre barn (vår pappa och hans två syskon) genom ett gåvobrev där det också står att om någon av gåvotagarna framdeles skulle önska försälja sin andel, skall den erbjudas övriga gåvotagare för en tredjedel av aktuellt taxeringsvärde. Gäller detta fortfarande även om vi barn inte är gåvotagare i den benämning utan arvtagare? Och - kan man ta dit en mäklare för att se vad marknadsvärdet är för att sedan för få fram taxeringsvärdet då det taxeringsvärde som är nu känns lägre än de 75% av marknadsvärdet det ska vara.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, det gäller inte. Villkor som dessa gäller endast till gåvotagaren, alltså den fysiska eller juridiska personen, som tar emot gåvan. Det är däremot möjligt att skriva gåvobrev så att detta ska gälla även om fastigheten går i arv, men då ska det stå uttryckligen. Jag har inte läst gåvobrevet men som du säger att det är utformat så är det inget krav att ni säljer den för priset din far skulle vara tvungen att sälja det för. Visst är det så att ni får sälja era delar till det priset om ni vill, men det är inte längre något krav i och med att gåvan inte var riktad till er utan till er far.

På din andra fråga skulle jag säga att om inte både köpare och säljare kan komma överens om ett värde så behövs en mäklare tillkallas för att ordentlig avgöra värdet på fastigheten. Men det går naturligtvis att komma överens om värdet mellan köpare och säljare.

Det blev ett kort svar, men jag hoppas jag svarade på din fråga. Undrar du något annat så lämna en kommentar så svarar jag så fort som möjligt.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare