Villkor för enskild egendom? Krav?

Hej! Jag vill ge pengar till min son för kontantinsats för lägenhet och jag vill att det ska vara hans enskilda egendom. Han är gift. Vad gör jag ? Ska det registreras någonstans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Enligt 7 kap 2 § Äktenskapsbalken så är gåvor med villkor att de skall utgöra enskild egendom inte att anse som gemensam egendom utan som enskild egendom.

Dock är så fallet att det inte finns direkt uttryckt hur dessa villkor skall göras utan det är helt enkelt upp till bevisning vid en eventuell tvist. Avseende testamenten och liknande är det enkelt att bara visa testamentet som bevisning, men när det gäller en gåva kan det vara svårare att bevisa.

Eftersom gåvan är pengar, vilket är lös egendom, finns inga formkrav till skillnad från fast egendom som har formkrav på skriftliga avtal vid överlåtelse. Detta innebär att bara ge gåvan och att säga "Detta skall vara din enskilda egendom" är egentligen tillräckligt enligt lagen. Dock kan det vara bra att skriva ett gåvobrev.

I ett sådant kan man skriva vem som är gåvogivaren och mottagaren, vilken gåvan är och en beskrivning av den så det är särskiljbar från annan egendom, samt villkoret att gåvan skall utgöra enskild egendom. Sedan får ni båda skriva under, samt ange ort och datum. För säkerhets skull kan ni även båda behålla varsin kopia.

Kort sammanfattning:

Det finns inga egentliga krav för hur villkoret skall ges, men för bevisningens skull kan det vara bra att skriva ett kort avtal, ett gåvobrev, där man anger vad som ges, från och till vem, samt även villkoret gåvan skall vara förenat med.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare