Vilket lands arvsrätt ska tillämpas?

Hur är det vad gäller arvs rätten om den föräldern är gift och omgift i tex Tyskland vad gäller det då arvs lagar i barns arvsrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt är det lagen i det land där den avlidne hade hemvist tillämpbar på arvet. Om den avliden hade hemvist i Sverige ska svensk lag tillämpas (ärvdabalken). Om det skulle framgå att den avlidne vid sin död hade närmare anknytning till ett annat land, ska lagen i det landet tillämpas i stället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare