Vilket lagrum reglerar obestånd?

Hej!

Om en enskilda firma är på obestånd och firman har under en längre tid gått dåligt. Personen har inte kunnat betala räkningarna i takt med att de förfallit och hennes betalningsförmåga är inte tillfälligt. Vilket lagrum ska man hänvisa till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga återfinns i konkurslagen (1987:672) (KonkL).

En konkurs innebär att en gäldenärs (exempelvis en enskild firmas) samlade tillgångar tas i anspråk, genom tvång, för att betala sina fordringar. Tillgångarna omhändertas av ett så kallat konkursbo, för borgenärernas räkning (1 kap. 1 § KonkL).

En gäldenär som är på obestånd ska efter egen, eller en borgenärs ansökan, försättas i konkurs. Obestånd (insolvens) innebär att gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder, likt vilket verkar vara fallet i situationen du beskriver. Denna oförmåga ska inte heller endast vara tillfällig för att firman ska försättas i konkurs (1 kap. 2 § KonkL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare