Vad kostar det att ansöka om att försätta ett dödsbo i konkurs?

hur mycket kostar det attansöka om att sätta ett dödsbo i konkurs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du undrar angående avgiften för att sätta ett dödsbo i konkurs. Eftersom det inte framgår av frågan ifall du vill göra detta som dödsbodelägare eller i form av borgenär mot dödsboet så kommer jag redogöra för båda.

Dödsbodelägare:

Ifall pengar saknas i dödsboet kan man ansöka om att sätta boet i konkurs hos tingsrätten. Man gör detta i den tingsrätt den döde var folkbokförd. Om det enbart finns en dödsbodelägare eller om samtliga gör en gemensam ansökan om konkurs är detta avgiftsfritt.

Borgenär:

För konkurser i allmänhet om det inte gäller sin egen konkurs betalar man en ansökningsavgift till tingsrätten. Detta är en summa på 2800 kronor.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare