Vilket brott och straff gäller om någon knuffar ett barn?

Hej jag och min dotter 3 årig ( autism utredning pågår ) var på kryssning och min dotter blev knuffad av en kvinna. Min dotter blev jätte ledsen. Jag gick fram till kvinnan och frågade varför har hon knuffat min dotter och då säger hon att flickan hade sparkat henne när jag stog i kö. Kvinnan stog framför oss i kön när vi skulle hämta mat. Min dotter var i min famn och ville gå ner och då rockade hon sparka kvinnan i rumpan. Det var inte meningen. Kvinnan sa ingen ting då. Hon knuffad min dotter efter cirka en timme senare då min dotter och hennes kompis stog och lekte tillsammans. Hon smyg knuffad flickan och jag sog henne och flera vittne. Vakterna kom och tog kontakt uppgifter. Nu ska jag anmäla.

Frågan är vilken straff gäller för henne och kommer min dotter få skadestånd.

Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i brottsbalken (BrB) och skadeståndslagen (SkL).

Misshandel/Ofredande

Det blir här fråga om det rör sig om någon form av misshandel eller ofredande.

Genom att kvinnan knuffat din dotter kan hon ha orsakat en kroppsskada eller smärta som göra att hon kan dömas för misshandel till fängelse i högst två år, eller om det rör sig om ringa misshandel till böter eller fängelse i högst sex månader (BrB 3 kap. 5 §).

Eftersom din dotter endast är 3 år blir det nog inte fråga om ringa misshandel. Det är till och med så, beroende av omständigheterna och skadorna, att det kan bli fråga om grov misshandel. För grov misshandel kan hon dömas till fängelse i lägst ett år och sex månader och högst sex år (BrB 3 kap. 6 § första stycket). Beroende på vilka skador det rört sig om kan det även vara aktuellt med en synnerligen grov misshandel, där är straffskalan lägst fem års fängelse och högst tio (BrB 3 kap. 6 § andra stycket). Det ska då röra sig om skador som är bestående eller om din dotter orsakats ett synnerligt lidande eller om kvinnan visat synnerlig hänsynslöshet.

Ofredande kan sägas vara en lindrigare form av handling, för det är straffskalan böter eller fängelse i högst ett år (BrB 4 kap. 7 §).

Skadestånd

Din dotter kan även få skadestånd för de eventuella skadorna hon fått på kroppen (SkL 2 kap. 1 §) eller för den kränkning knuffen innebar (SkL 2 kap. 3 §).

För de eventuella skadorna på kroppen ska skadeståndet avse sjukvårdskostnader och liknande och för fysiska och psykiska skador, både sådana om är av övergående natur och sådana skador som är bestående (SkL 5 kap. 1 §).

Skadeståndet för kränkning bestäms däremot efter vad som är skäligt med hänsyn till det enskilda fallet (SkL 5 kap. 6 §).

Sammanfattning och slutsats

Vilken typ av brott det ska ses som beror på omständigheterna i det faktiska fallet, och det är upp till åklagaren att bestämma vilket brott det rör sig om. Det rör sig troligen inte under misshandel av normalgraden eftersom din dotter endast var tre år.

Vilket straff som det kommer blir är sedan upp till domstolen, så det kan jag inte ge ett exakt svar på.

Slutligen kommer det förmodligen bli fråga om skadestånd.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare