Vilket belopp gäller? Bör beloppet avrundas?

Hej, jag har ett kontrakt på en camping där slutsumman är 19900 SEK

Detta skall enligt kontrakt betalas i omgångar där totalbeloppet blir just 19900 SEK

Vi har även kunnat välja månadsbetalning med 1659 SEK/månaden vilket blir 19908 SEK

Skall inte campingen avrunda neråt till 1658 SEK då 19900/12=1658,33

I kontraktet står det att vid månadsbetalning är beloppet 1658SEK och totalbeloppet 19900SEK

Jag läste lagen: https://lagen.nu/1970:1029

"om ej annat är uttryckligen överenskommet eller eljest får anses avtalat."

Menas det att campingen kan ta ut en månadsbetalning om 1659 SEK då det står i kontraktet?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag är inte helt säker på om jag förstått dig rätt här. Menar du att det står i kontraktet att månadsbetalningen ligger på 1659 kr, så är det det som gäller.

Det är alltså det som står i kontraktet som gäller i första hand. Det kan vara så att ni kommit överens om 1658 kr muntligt eller på annat sätt och i sådana fall gäller den överenskommelsen framför det belopp som står i kontraktet. Men har ni inte kommit överens om detta så är det det som står i kontraktet som gäller enligt 1 § avtalslagen.

Den lagen du hänvisat till gäller om ni inte har kommit överens om något exakt pris. Men i och med att det finns ett avtal emellan er, så gäller det beloppet som står i kontraktet. Det innebär att campingen kan ta betalt 1659 kr per månad.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare