Hur fungerar anbud- och acceptmodellen?

Hej! Tillämpas anbud och acceptmodellen när jag som konsument vill pruta på en bil hos ett bilföretag? Eller när används anbud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad anbud- och acceptmodellen innebär och i vilka situationer den är tillämplig. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av avtalslagen (Avtl).

Vad är anbud- och acceptmodellen?

Det korta svaret på din fråga är ja. Anbud- och acceptmodellen används i nästan alla avtalssituationer. Anbud och acceptmodellen är en av grunderna i svensk avtalsrätt. Modellen regleras i första paragrafen i avtalslagen. Modellen består av två huvudsakliga steg:

  1. Anbud: En part (anbudsgivaren) lämnar ett erbjudande till den andra parten. Erbjudandet behöver vara klart och tydligt. Anbudsgivaren är bunden av anbudet.

2. Accept: Den andra parten accepterar erbjudandet inom den tidsram som anbudsgivaren har angett. Accepten måste vara en ren

    accept, vilket innebär att den ska överensstämma exakt med villkoren i anbudet.

Accepterar anbudstagaren erbjudandet har ett avtal som är bindande för båda parterna uppstått.

Hur fungerar modellen i din situation?

Enligt ovan så uppkommer ett bindande avtal när den ena parten har lämnat ett anbud som sedan accepteras av den andra parten. När man prutar på en bil så anses ditt förslag om ett lägre pris än angivet som ett nytt anbud. Detta nya anbud måste sedan företaget som säljer bilen acceptera för att avtalet ska bli bindande.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare