Vad anses som "skälig betänketid" vid legal acceptfrist?

Ifall jag har skickat ut en offert till en potentiell kund utan slut datum, hur länge håller denna offert? Vad är en skälig betänketid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av frågan vilket typ av avtal som saken gäller. Vid muntliga anbud behöver kunden svara direkt, annars gäller inte anbudet längre. Men jag utgår ifrån att du skickade anbudet i skriftlig form. I ditt fall är avtalslagen tillämplig.

I det fall ett anbud görs i skriftlig form (och acceptfristen inte har preciserats) måste mottagarens svar komma anbudsgivaren till handa inom skälig tid (3 § avtalslagen). Här tillämpas alltså legal acceptfrist, som anger den tid som anbudsgivaren är bunden av sitt anbud innan det förfaller. Hur lång denna frist är avgörs från fall till fall och en bedömning får därför göras i det enskilda fallet. Vid bedömningen ska man bland annat beakta hur lång tid det tagit för anbudet att nå mottagaren. Man ska även ta hänsyn till en skälig betänketid för mottagaren. Tyvärr finns det inte någon generell regel för vad som anses som skälig betänketid. I NJA 2004 s. 862 fastställde Högsta domstolen att en skälig betänketid vid legal acceptfrist måste bedömas utifrån en helhetsbedömning av alla relevanta omständigheter i det enskilda fallet. I rättsfallet tog Högsta domstolen hänsyn till faktorer såsom anbudets innehåll, kommunikationssätt, parternas relation och eventuell brådska. Högsta domstolen fastställde även att när mottagaren är en affärsman, till skillnad från en privatperson, så krävs det i allmännhet en större skyndsamhet.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Tveka inte att ställa fler frågor till oss på Lawline om du har ytterligare några funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Manal El JanoudiRådgivare