Vad krävs för att ett avtal ska anses upprättat även om det är muntligt?

Hej! Jag har tänkt utlåna kurslitterantur, som jag äger, till några bekanta under någon längre period för pengar. Vi har muntligt kommit överrens om att betala en viss summa ifall boken tappas bort eller skadas, hur ska jag göra så muntliga avtalet kan hållas juridiskt? Skapar jag ett eget avtal/kontrakt? I sånna fall, hur går jag till väga för att den ska vara giltig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras till viss del i Avtalslagen och av det som framgår av Avtalslagens grundläggande principer om avtal.

Vilka regler blir tillämpliga i ditt fall?

För att det ska ha tillkommit ett giltigt avtal krävs det att det förelegat ett anbud och en accept av detta anbud. Oavsett om detta är muntligt eller skriftligt har så ett giltigt avtal uppkommit (1 kap. 1§ AvtL). Ett sådant avtal är därmed bindande för parterna enligt principen pacta sunt servanda (avtal ska hållas) och ska därmed upprätthållas även om det är ett muntligt avtal (1 kap. 1§ AvtL).

Vad innebär reglerna i din situation?

I din situation innebär reglera att du och dina bekanta redan har ett giltigt avtal mellan er. Problemen uppstår ofta när man ska bevisa ett muntligt avtal vilket vid de flesta fall kan bli svårt. För att vara säker på att dina bekanta håller sin del av det muntliga avtalet kan det vara värt att antingen skriva ner det för att dem ska få underteckna ett avtal/kontrakt. Vill dem inte göra det bör det räcka med att skicka ett meddelande där det framgår villkor för att dem ska få låna böckerna. Tackar dem så ja till meddelandet eller att dem tar emot böckerna och inte svarar på meddelandet bör även det räknas som att ett avtal har uppstått genom passivitet.

Det smartaste är dock alltid någon form av skriftligt avtal/kontrakt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med eventuella följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare