FrågaAVTALSRÄTTGåva04/08/2017

Vilket avtal ska jag skriva när jag vill ge bort en lägenhet?

Min mamma äger en lägenhet som jag ska ta över. Jag har en bror. Hur löser man det på bästa sätt för alla parter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta löser ni på bästa sett genom att skriva ett gåvobrev. Om ni vill ha hjälp att upprätta ett gåvobrev så kan ni ringa oss på 08-533 300 04.

I gåvobrevet kan ni välja att skriva att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Det innebär i praktiken att du då kommer att få en större del av din mammas arv än din bror och att lägenheten inte kommer att ingå som en del arvet efter er mamma. Vill ni istället att lägenheten ska ingå som en del av ditt arv från din mamma och räknas av på din lott så skriver ni istället att lägenheten är ett förskott på arv.

Vill du har mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare