FrågaAVTALSRÄTTGåva03/07/2024

Gåva av hund och efterföljande krav på betalning

Hej! En bekant lämnade Lucy, en maltes till oss när hunden var 2 år. Först var det bara daglig tillsyn i veckorna men det blev även helger vilket utökade till månader och nu 4 år. Vår bekant kom från början och hälsade på Lucy men tog sällan hem henne. På 2 år har hon varken hört av sig eller frågat hur Lucy mår. Hennes partner lämnade Lucy på parkeringen bland bilar samt lämnade henne ute på balkongen över natten på vintern och gav ris som mat. När hon sista gången lämnade Lucy till mig sa hon att hon inte hade möjlighet att ta hand om Lucy och att hon hade bättre hos mig. De brukade även ha Lucy i bilen eller hemma när de jobbade. Jag handlar mat till Lucy från djuraffär och går ut med henne 4 gånger om dagen. Jag började arbeta hemma samt att min mamma är pensionär så vi har hjälpts åt så att Lucy har ett bra liv. Kostnader som hundmat, frisör, kloklipp, veterinär, godis, kläder, sele, säng mm har jag stått för. Har aldrig bett henne om pengar för Lucy då jag förstod enligt henne att vi hade ett muntligt avtal att jag hade fått Lucy som gåva. Hon ringde för 2 månader sen och sa att hon inte vill ha tillbaka Lucy och vi kom överens om att jag skulle ta över försäkringen för Lucy och att hon skulle skriva över ägarskapet på mig. Varpå hon ringer tre veckor efter och säger att vi ska betala henne 6 000 kr annars säljer hon Lucy. Efter någon vecka ringde hon och säger att jag ska betala henne 12 000 kr. Jag älskar Lucy men vilka rättigheter har jag? Jag vill Lucys bästa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Gåvolagen (GåvoL) samt lagen om tillsyn över hundar och katter (HKL).

Gåva

Sista gången din bekant lämnade Lucy hos dig sade hon att hon inte hade möjlighet att ta hand om Lucy och att hon hade det bättre hos dig. För två månader sedan pratade ni öven över telefon och din bekant sade då att hon inte ville ha tillbaka Lucy och ni kom äverens om att du skulle ta över försäkringen för Lucy samt att hon skulle skriva över ägarskapet på dig.

I min tolkning är det väldigt tydligt att din bekant muntligen har givit Lucy till dig som gåva enligt 1 § GåvoL. Detta innebär att du är den civilrättsliga ägaren till Lucy. Gåvor av hundar kräver inga skriftliga avtal, muntliga duger. Din bekant har då inte rätt att tre-fyra veckor senare ringa och kräva dig på 6000 och 12000 kr. Hon kan inte kräva betalning från dig över något som du flera veckor tidigare fick i gåva och nu är rättsligen ditt.

Ägarskap & Bevisning

Enligt vad du beskrivit har din bekant givit dig Lucy som gåva och du har ingen skyldighet att betala din bekant någonting. Skulle det vara så att din bekant tar ärendet till en domstol måste du dock kunna bevisa för domstolen att Lucy är din.

Problemet är att muntliga avtal och gåvor är svåra att bevisa eftersom de är just det, muntliga. Det blir ord mot ord då inget finns skriftligt. Enligt 3-5 §§ HKL ska även ägaren till en hund stå skriven i statens jordbruksverks register. Är det så att din bekant fortfarande står som ägare där så är det något som talar till hennes fördel i bevishänseende angående vem som är ägare till hunden.

Vem som står på försäkringen till en hund är inte heller enskilt avgörande angående vem som äger hunden, min likväl är det något som i bevishänseende talar för vem som faktiskt är ägaren till hunden. Även det faktum att du stått för alla kostnader och vårdnaden för Lucy talar till din fördel.

Se till att spara all kommunikation du haft med Lucys tidigare ägare, inklusive SMS, e-post och meddelanden där hon säger att hon inte vill ha tillbaka Lucy och att ni kommit överens om att du skulle ta över försäkringen och ägarskapet, om sådant finns. Försök att samla bevis för alla utgifter och den omvårdnad du har gett Lucy (kvittor för mat, veterinärbesök, etc.). Detta kan hjälpa till att visa hur du har tagit ansvar för hennes välmående.

Förklara även för din bekant att du är den civilrättslige ägaren till Lucy eftersom din bekant muntligen gav henne som gåva. Försök få henne att skriva över ägarskapet till dig i statens jordbruksverks register. Om din bekant inte står som ägare i det registret kan du själv skriva in dig.

Sammanfattning

Din bekant har givit Lucy till dig i gåva muntligen. Du är därmed den civilrättsliga ägarent ill Lucy och har inga skyldigheter att betala 6000 eller 12000 kr för henne. DU äger henne redan. Skulle din bekant ta ärendet till en domstol måste du kunna bevisa att Lucy är din, och du bör följa ovan råd jag givit för att kunna göra det.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Du har även begärt telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer dig den 8e juli kl 11.00, och jag ringer då från hemligt nummer. Om denna tiden inte passar dig kan du höra av dig till mig via mejl så bokar vi en annan tid, annars hörs vi då!

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare